Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest dużym wyzwaniem dla nauczycieli. Klasa, do której uczęszczają dzieci o różnym poziomie potrzeb dla wielu pedagogów jest okazją do poszukiwania nowych metod nauczania i sposobów na integrację między dziećmi.
Wiele szkół wypracowało skuteczne metody włączania dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi nie tylko wewnątrz szkoły, ale i całej społeczności lokalnej. Te dobre praktyki mogą być wspaniałą inspiracją dla innych i pomóc w codziennej pracy z niejednorodną grupą dzieci.
Uniwersytet Śląski prowadzi duży projekt na zlecenie MEN, który obejmuje m.in. wydanie poradnika dla nauczycieli i pracowników szkół oraz przygotowanie wirtualnego narzędzia do przeglądu praktyki włączającej, dostępnej dla wszystkich szkół w Polsce.
Dlatego do wszystkich szkół podstawowych ogólnodostępnych wysłane zostało zaproszenie do udziału w badaniu nad dobrymi praktykami w edukacji włączającej, które pozwoli na ich analizę i upowszechnienie.
Ankieta dostępna jest w Systemie Informacji Oświatowej w Strefie dla zalogowanych pracowników do 17 czerwca 2020r.
Przedstawiciele wybranych szkół biorących udział w badaniu zostaną dodatkowo zaproszeni na badania fokusowe oraz otrzymają zestawy pomocy dydaktycznych, aby przetestować sposoby na wykorzystanie ich podczas zajęć.