Opinia Fundacji „Rodzice Szkole” w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Zdając sobie sprawę z potrzeby szerokiej dyskusji na temat oceny stanu polskiej oświaty oraz osiągnięć i zaniechań na tym polu, mających miejsce w ciągu 32 lat III RP – Fundacja „Rodzice Szkole” traktuje przedstawiony do konsultacji społecznych w dniu 29, kwietnia 2022 r projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jako pierwszy krok na drodze do głębszej refleksji – wszystkich środowisk zainteresowanych polskim systemem edukacji, w tym szczególnie nauczycieli, samorządów terytorialnych, rodziców i administracji oświatowej, mającej na celu wypracowanie niezbędnych rozwiązań prowadzących do systematycznego poprawy stanu polskiej szkoły zarówno w obszarze materialnym, jak i programowym.
Uwzględniając powyższe zwracamy uwagę na kilka elementów przedstawionego projektu:
1. uproszczenie i odbiurokratyzowanie ścieżki awansu zawodowego nauczycieli, zwłaszcza zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego uważamy za rozwiązanie dobre, na które środowiska oświatowe, w tym przede wszystkim nauczycielskie wielokrotnie zwracały uwagę. Jednocześnie proponowane rozwiązania umożliwią zwiększenie wysokości wynagrodzeń nauczycieli, aczkolwiek w ocenie Fundacji Rodzice Szkole” w sposób niewystarczający i niesatysfakcjonujący nauczycieli.
2. doprecyzowania wymaga status nauczyciela podejmującego pracę w szkole w celu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego . Sformułowanie, że w tym okresie następuje dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela, może sugerować, iż ukończenie wyższych studiów magisterskich nie daje bezpośrednio praw do posługiwania się nazwą/ tytułem „nauczyciel”.
3. za rozwiązanie korzystne uważamy wyodrębnienie w ramach czasu pracy nauczyciela 1 godziny tygodniowo na prowadzenie konsultacji dla uczniów i rodziców. Jednocześnie dostrzegamy potrzebę doprecyzowania proponowanego zapisu tak, aby wskazywał on, że pierwszeństwo w uruchomieniu ww. konsultacji mają wnioski rodziców oraz ich reprezentantów rad rodziców i rad oddziałowych.
Dodatkowo zwracamy się z wnioskiem o rozważenie, w trakcie dalszych prac nad przedstawionym projektem nowelizacji ustaw, możliwości precyzyjnego uregulowania oceny pracy dyrektora szkoły jako nauczyciela (jeśli taką rolę on w szkole pełni) oraz pracy dyrektora jako dyrektora szkoły. Zazębianie się tych dwóch funkcji i brak wyraźnego rozgraniczenia w ich ocenie prowadzi często do szeregu niejasności oraz nieporozumień utrudniających budowanie prestiżu zawodu nauczycielskiego.
Wojciech Starzyński
Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”